antreneaza-te smart la titan academy fitness ploiesti

3 moduri prin care tehnologia îți omoară performanța și conștiința

Un raport al firmei Forrester, o companie de cercetare de piață, estimează că 20% dintre americani dețin acum dispozitive portabile și multe dintre acestea sunt utilizate pentru monitorizarea activității de fitness (fitness tracking). Până în 2020, se așteaptă ca piața globală a aplicațiilor și altor dispozitive orientate către fitness să crească la 30 miliarde de dolari. Producătorii și dezvoltatorii promit monitorizarea întregului ecosistem, de la somn la variațiile ritmului cardiac, chiar și coaching personalizat care îți poate îmbunătăți tehnica de de antrenament. Dar, înainte de a fi luat de val și a începe să te gândești că alegerea ta de fitness tech este un glonț magic care poate îmbunătăți fiecare aspect al performanței, al recuperării și al vieții tale, hai să aruncăm o privire la trei dintre cele mai mari probleme pe care le generează. Apoi vom trece la câteva sugestii care te vor ajuta să utilizezi aceste dispozitive în mod eficient.

 

1. Datele sunt inexacte

Ar fi bine să permitem tehnologiei să ne ghideze doar dacă informațiile pe care le furnizează sunt corecte în totalitate. Dar micul mare secret pe care industria de fitness tracking dorește să-l păstreze este că de cele mai multe ori nu este ceea ce se dorește a fi. Un studiu realizat de Școala de Medicină Stanford a supus șapte dispozitive de top testelor și a constatat că „cele mai exacte au avut o marjă medie de eroare de 27%”, iar „cel mai puțin exact a avut o eroare de 93%”.

Poftim?! Deci, chiar dacă utilizați „cel mai bun” tracker de fitness de pe piață, este doar 73% exact? Și dacă dispui de cea mai slabă opțiune, îți oferă doar șapte la sută acuratețe? Dacă un arcaș ar avea o marjă atât de mare, el nu numai că nu ar lovi bullseye, ci ar rata ținta cu totul. Iar când vine vorba de starea ta de sănătatea și nivelul de fitness, nu te poți îndepărta atât de mult de adevăr în cazul în care dorești să îți atingi obiectivele.

 

2. Device-ul tău nu este contextual

Dacă ți-ai pus întrebarea: „Cât de curând ar trebui să mănânc după antrenament?” sau „Câtă proteină ar trebui să iau?” Răspunsul este: „Depinde.” Nu ar trebui să te mulțumești cu un răspuns generic, universal, pentru că depinde de variabile precum obiectivele atletice, compoziția corporală, momentul din ciclul de antrenament / competiție și multe altele. Fără aceste informații, nu avem contextul necesar pentru a răspunde concret la o astfel de întrebare. Problema cu fitness tracker-urile este că ele nu iau în calcul acești factori – ci doar colectează informații numerice, rulează printr-un algoritm și ‘varsă’ recomandări pe baza unor parametrii inexacți.

În cartea sa, Changer, Fergus Connolly vorbește despre importanța a patru elemente de performanță care sunt prezente în fiecare moment al unui meci sau a unei sesiuni de antrenament: tehnic, tactic, psihologic și fizic. Dispozitivul tău oferă numai informații despre factorii fizici și nu îi ia în considerare pe ceilalți trei – toați aceștia jucând un rol semnificativ în obținerea rezultatelor. Fitness Tracker-ele nu reușesc să recunoască factori cum ar fi stresul de la locul de muncă sau relațiile, starea vremii, istoricul accidentărilor, etc. În consecință, acestea oferă un instantaneu foarte limitat al situației tale de sănătate, fitness și generale.

 

3. Iluzia „Mai mult este mai bine” (More is more)

Dacă ai folosit vreodată un dispozitiv pentru a îți număra pașii, pariez că ai fost foarte fericit atunci când ai atins pentru prima oară minimul de 10.000 recomandat. Dar, în loc să te mențină la un nivel consistent – fie că este vorba de pași, seturi, repetări, kilometri, etc. – tracker-ul te îndeamnă să faci mai mult în fiecare zi. Așa cum descrie Adam Alter în cartea sa „Irresistible”, acesta este elementul așa-zis „gamification” pe care dezvoltatorii de hardware și software îl construiesc în încercarea de a ne ‘agăța’. Prin încadrarea antrenamentelor într-un astfel de ansamblu, crește nivelul de competitivitate cu tine însuți și ar trebui să te bucuri mai mult de antrenament. Toți dorim progres, desigur, dar mai mult nu este întotdeauna mai bine, iar în anumite cazuri, poate să fie mai puțin.

Ceea ce vreau să spun este că-i imposibil să continuăm în acest ritm, mai rapid, mai mult, mai greu, zi după zi, fără să atingem un platou sau, în cazul supraîncărcării sau accidentării, la alte complicații. Trebuie să gândești mereu pe termen lung, ceea ce înseamnă crearea unui program durabil, nu doar pentru astăzi sau mâine, ci și peste șase luni sau un an din acest moment. Ne supunem unei presiune atât de mari provocându-ne și depășindu-ne propriile rezultate – sau ale celorlalți, iar asta pentru ce?

 

Soluții simple

În încercarea de a nu da foc tuturor dispozitivelor pe care le avem în casă, hai să vedem care este cel mai bun mod de a evita capcanele unei tehnologii defectuoase. În cartea lui Andy Galpin, Unplugged, el ne sugerează să folosim fitness tech doar pentru a face legătura între ceea ce simțim și ceea ce se întâmplă cu fiziologia noastră, fără să ne externalizăm conștiința către un dispozitiv.

 

A. Ai încredere în tine

Dacă utilizați un tracker pentru somn și obții un scor în fiecare dimineață, nu este nimic în neregulă cu asta. Doar vezi dacă starea ta generală, atunci când te ridici din pat, este proporțională cu rezultatul obținut.

Imaginează-ți că îți sună alarma și verifici dispozitivul. Scorul tău pentru somn este 89 și te simți excelent. Fantastic! Dar dacă te simți foarte odihnit, iar scorul tău este de doar 49, atunci tehnologia te forțează să îți pui câteva semne de întrebare. Nu trebuie să te bazezi în totalitate pe un device; mai bine ascultă-ți instinctul.

 

B. Experimentează

O altă modalitate de a folosi tehnologia în favoarea ta, este să să testezi o ipoteză specifică (aici intervine savantul din tine). Poți experimenta diferite abordări de antrenament și wellness, permițând tehnologiei să te ghideze către cea care dă randamentul optim. De exemplu, să presupunem că vrei să încerci diferite rutine de încălzire înainte de a a începe un interval training pentru a vedea care este cel mai eficient. Poate că în prima va trebui să sari coarda pentru câteva minute și apoi să execuți două runde de 10 fandări cu greutate corpului, flotări și genuflexiuni. Cea de-a doua opțiune este să vâselști într-un rimt scăzut pentru 2000m. Fă același antrenament, încălzindu-te în cele două moduri diferite. După încălzire, poți utiliza monitorul de performanță al rower-ului (echipament de vâslit) pentru a înregistra numărul de bătăi pe 500 metri și timpii generali pentru fiecare interval din antrenament, împreună cu puterea generată, viteza de bătaie și așa mai departe. Prin compararea rezultatelor cantitative ale fiecărui antrenament (unul realizat prin încălzirea cu greutatea corpoului și unul realizat cu încălzirea prin vâslire), poți înțelege care rutină de încălzire funcționează cel mai bine pentru rezultatul dorit.

 

C. Tehnologia și interfața umană

De asemenea, poți folosi tehnologia pentru a te ajuta să identifici mai bine și să corectezi erorile de execuție care ar putea conduce la o performanță redusă sau chiar la accidentări. Cea mai eficientă metodă este atunci când tehnologia este utilizată de un antrenor (o ființă umană, nu „antrenorul digital” de la încheietura mâinii). Să presupunem că antrenorul sau partenerul tău de antrenament vede că genunchii încep să ți se orientează către interior în timpul genuflexiunilor. El sau ea ar putea folosi o aplicație cum este Coach’s Eye (coachseye.com) pentru a înregistra videoclipul în timpul execuției, iar apoi îl puteți rstudi împreună. Aplicația ăți va arăta exact punctul în care genunchii încep să se apropie și apoi antrenorul îți va putea cere să încerci să simțiți momentul când se va întâmpla în următoarele repetări.

Odată ce poți identifica senzația ce însoțește această eroare biomecanică, antrenorul sau partenerul tău de antrenament te poate ajuta de pe tușă cu un „Scoate-ți genunchii în afară” sau „Ține-ți picioarele lipite de podea în timp ce cobori”. Următorul pas este ca tu să te corectezi odată ce simți că genunchii încep să ți se orienteze spre interior. Astfel ai folosit tehnologia pentru a identifica o problemă ‘live’, dar partenerul sau antrenorul tău tot este de neînlocuit.

Reamintește-ți că până la urmă fitness tech-ul nu-ți este nici prieten, nici dușman. Important este să o folosești în mod intenționat, deliberat și contextual, ca pe un instrument util, mai degrabă decât să-l lași să spună ultimul cuvânt. Dacă poți face acest lucru, vei avea de câștigat nu numai pe termen scurt, ci și sustenabilitatea pe termen lung, o întelegere mai bună a propriului corp și un nivel aprofundat de cunoaștere a stării de sănătate și a performanței.

Vrei să primești oferte speciale?

Pentru a primi cele mai noi oferte și promoții Titan Academy, te rugăm să îți adaugi detaliile mai jos: